Kranosakral terapi

 
Ni som följt bloggen sedan förra sommaren kanske kommer ihåg att jag var på en massage kurs i augusti? Och den super duktiga tjejen som höll i kursen gärna ville behandla Tubbes ländrygg med kranosakralterapi, som hon också var utbildad till. Jag var mycket skeptisk till det när hon förklarade vad det var, hade aldrig hört om det innan, men jag är väldigt öppen för nya grejer och speciellt när det erbjuds gratis så är jag inte sen att tacka ja. Sen var det otroligt fascinerande att se hur han genast sänkte huvudet, och stod och gäspade och slickade sig om munnen medan hon höll på. Och då höll hon ju bara händerna på honom, men man såg verkligen att det hade effekt. Sen höll han sig otroligt fin i ryggen efter det också!
I december var hon på besök och gjorde både Tubbe och Fanny. Det var precis i början med allt strul med Fanny, och jag såg ingen jätte effekt av det. Tubbe var i väldigt bra skick då också, så ingen jätte effekt där heller. 
 
Igår var hon på återbesök.
 
Först tog vi Fanny.
Och oj oj oj, där hände det grejer! Hon gäspade, tuggade, viftade med ben och ställde sig och dunder strechade hela fyra gånger under behandlingen!
Bäst av allt var att hon kom travande emot mig i hagen när vi hämtade dem från betet på kvällen. Vet inte när hon har travat en lång sträcka ens i hagen sist...
Lite här och var, var hon dålig. Mest av allt satt hon fast i korset. Dock lossade allt rätt så bra, även om det tog ett tag.
 
Tubbe var åter ganska så bra i skick. Lite låst i bogarna, mest i vänster. Som jag ju jobbat med hela vintern. 
 
Och sist så blev det då allra intressantast. Jag själv!
Måste ju se till att testa det hästarna utsätts för.
Speciellt när jag sett så bra skillnad. 
 
 
Först så låg jag och spände mig, jättesvårt att slappna av. Men vartefter gick det bättre, och i slutet var jag halvdöd.. 
Men otroligt intressant, berättade innan att jag ofta har huvudvärk, är låst i nacke/skulderblad samt höften krånglar ibland, samt att jag är ordentligt sned (vänster benet längre än det högra). Och när hon tog höfterna så strålade det ordentligt först, för att sen övergå till att pulsera. Och allra mest från högra sidan. SI leden knastrade det i när det var som värst, sa hon. Kände bara att det strålade. Blev bättre efterhand. När hon flyttade till nacken så började det stråla i höften igen, och de två är ju väldigt sammankopplade. Så här har jag i åratal gått och trott att min huvudvärk kommer från rygg/nacke/axlar när allt egentligen kommer från högra höften! Vilket inga besök hos massörer och kiropraktorer kunnat få mig att första/berätta för mig.
Och kan tillägga att när jag var 12 blev jag sparkad i högra höften, såpass att en kota flyttade sig några mm. Upptäcktes vid röntgen och trycktes tillbaka av en kiropraktor några veckor senare, eftersom jag aldrig blev haltfri.
17 år senare upptäcker jag att jag haft problem av den sparken i princip sedan dess!
 
16.7 är det ny behandling för mig och Fanny.
Så gott folk, jag kan verkligen rekomendera att testa kranosakralterapi.
Dock finns det säkert många lurendrejare där ute, som med allt annat. Men hittar ni någon som är duktig så kan det vara guld värt!
 
Efter behandlingen frös jag nåt otroligt, och bäddade in mig i mysdress och dubbla filtar. Sov som en stock i nästan två timmar i soffan. Kände mig som ny efteråt! Och efter behandlingen är mina ben så gott som lika långa igen!
Idag började höften värka som sjutton efter att jag mockat i stallet, samlat och donat lite med diverse örter och lekt med hundarna. Så det blev en timme på soffan idag också. Känner lite här och där att jag är stel och har små spänningar som dock lätt släpper. Så antagligen håller kroppen på att balanserar om sig ordentligt fortfarande. Kan ju bra hända att låsningarna sätter sig igen, det är ju trots allt en gammal skada som ska lagas, och inte alltid det går. Även kiropraktorn har fått mig upprätad, men det återgår ganska snart till de ursprungliga fel lägena. Tror dock på ett mer permanent resultat med kranosakralterapi; det är ju en väldigt mild övertalning av kroppen att ändra fel lägen, om man jämför med det ganska brutala knäckandet och bräckandet hos kiropraktiken. 


Kommentarer
Postat av: Ida

Oj, låter spännande! Skulle vara intressant att prova med Thyra. Kan du inte skriva lite mer info åt mig i pm på fb?

2014-05-28 @ 08:00:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: