Hemmagjord hostmedicin

Ni har fått ta del av ett recept på hostmedicin redan, men fick ännu ett tips av min osteopat som jag tänkte dela med mig av här.
Den växt som är allra mest slemlösande är Enen. 
 
Image result for enbuske
 
Så jag klampade ut i skogen och klippte av en massa toppar/skott av närmsta enrisbuske. Kokade upp en stor kastrull vatten, packade ner mina enkvistar och lät det koka i 10 minuter. Drog av kastrullen från värmen och lät den stå.
 
 
Den vänstra flaskan stod och drog i 15 h och den högra i ca 8 h. Så ju längre det står desto bättre tydligen!
Tycker dessutom att det fungerar riktigt bra. Kommer bra med snor ur Fanny när hon har fått 1 dl morgon och kväll. Hade paus ett dygn mellan och då snorade hon inget, hostade lika mycket men inget verkade komma loss det dygnet
 
Kan ju tillägga att faskorna har jag tömt i när jag tillverkat Vallörtskoncentrat...
Se bilden nedan!
 
 
.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: