Ston som suger luft

Har nämnt flera gånger här att vi har problem med att Fanny suger luft. Idag har jag grottat ner mig i vad lösningar internet har att erbjuda, samt la ut frågan i "Vi som tränar travhästar" gruppen på Facebook. Är ju inte ett helt ovanligt problem och tänkte att jag här ska sammanfatta lite utrustning och tipsen jag hittat och fått. Kan ju underlätta för nästa person som söker tips!
 
Vi börjar med befintlig utrustning:
 
 
Den här varianten har jag köpt för dyra pengar och den fungerade inte alls för våran del. Den är helt enkelt för mjuk!
 
Den här har fungerat hyfsat, i 2/4 lopp mer exakt. Är dock mera ute efter en 100% lösning och satte den därför på Lorei för att se hur den sitter. Fanny både kniper och sparkar när man försöker se hur den sitter efter man fått dit den, lite med livet som insats. Så videre studier är inget videre allternativ där.. Anyway så kom jag fram till att den sitter för långt ner och inte täpper till ordentligt analt.
 
 
Denhär finns att köpa på svenska Horze, men inte den finska tyvärr. Ingenaning om hur den fungerar, inte hittat nån som använt den.
Så började sen söka i olika forum efter mer hemmagjorda lösningar..
 
 
Dethär tipset hittade jag på Bukefalos diskussionsforum. Lät som en hyfsad lösning, men måste säga att jag inte helt förstår hur det menas, hade behövt en bild..
 
 
Dethär tipset fanns i samma länk på Bukefalos. Tror den kan fungera bra på vissa hästar, men lite beroende på anatomi och hur mycket luft den suger. Inte nåt just för oss..
 
 
Dethär tipset fick jag på Facebook och det ska jag nog testa!
 
 
Dethär tipset är nog det jag tror kommer passa oss allra bäst. Kräver lite shopping bara..
Det är en kricketboll som är fast tejpas (med massor av tejp) på en svansgaffel och sen en handduk över. Både svans och handduk fästa vid svansgaffeln och sen ett bensnöre fäst i svansgaffelbandet, mellan bakbenen och fäst i bukgjorden.
 
Behöver en kort svansgaffel och en kricketboll.
Vete tusan var man ska få tar på en kricketboll...
 
Så är det nån fler som har problem med luftsugande ston hoppas jag dom hittade nåt tips här som kan hjälpa!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: