Nya planer

Har hållit inne med lite nyheter, här på bloggen..
 
Saken är den att jag i flera år suckat lite över att jag inte fått testa på att testa på Distansridning. I tävlingsform alltså. Och förra ledigheten trillade jag över ett blogg inlägg skrivet av en gammal skolkompis. Och hon skulle testa distans i höst, här i Finland! Blev omedelbart en lång Messenger konversation. Vilket innebar att jag dagen efter gick med i en ridklubb och löste E-licens, fick Fanny inlagd i tävlingsdatabasen för ridhästar samt bokade veterinärtid för att fixa till vår lilla hälta.. Datumet för vår distansdebut är satt till 28.8 när vi rider lägsta "prova på" distansen. 
Vi kommer att fortsätta tragla på med travandet, naturligtvis, det finns inte så många distanstävlingar i året i Finland, men kan ju vara trevligt att börja med nåt nytt där vi kanske är lite bättre än sämst!?! Råkar vi bli bra på det får jag väl sälja av travarna och skaffa en eller annan arab istället. Hehe. Kanske Fanny vill åka och dejta en arabhingst vid lämpligt tillfälle? (ja, jag brukar gå all in när jag kommer på nåt nytt..) Har hunnit googla runt på både sadlar och ridbyxor otaliga gånger. Men vi siktar nu på att göra debuten utan att köpa nåt nytt, än så länge. Kan ju faktiskt vara så att man måste ha nån sorts lokalsinne för att byta gren såhär rakt av. Och det har verkligen inte jag! Men vi är laddade iallafall..
 
 
Den blivande distansstjärnan har inte direkt blivit fet av att gå på gräs i nästan tre veckor utan att göra något. Muskler har hon tappat i bakkärran dock. 
 
Efter att ha sömmat om henne runt om idag är jag helt säker på hälta vänster fram och höger bak. (Extremt tung när jag höll upp höger fram, samt pest och pina när jag drog av höger baksko) Efter tre veckor i hage slängde jag dock på sadel och bettlöst träns och red ut själv i skogen utan mobil. Fick hoppa av och leda henne förbi en timmerbil (som snällt stannade och stängde av motorn!) för den var läskig, kom på att jag glömt sätta bomull i öronen. Sen fick jag bli ganska irriterad när hon schabblade med att inte fatta stå still vid stenen jag tänkte hopp upp igen från. Tydligen tänkte hon att jag skulle sätta mig bakom öronen på henne.. Sen blev det ytterligare en avsittning när det stod en traktor med släp och blockerade precis hela vår skogsväg, den hade vi nog tagit oss runt annars, men det var så oländigt i skogen att jag ville gå före och checka av terrängen. Sen tog det lite manövrerande igen innan hon stod lagom bredvid stockhögen jag använde som uppsittningshjälp. Konstaterade att det blev en ridtur som förberedde udda situationer och av- och uppsittningar iallafall. Var typ andra (och tredje) gången jag hoppat av henne i skogen, nånsin har väl varit nån gång tidigare när det varit kantareller inblandade..
 
Annars går det faktiskt framåt, om än med babysteps, med inkörningen av "Bamses åsna" aka Elsa. Nu tar vi oss framåt någolunda, och styrning biter på ibland. Har ett hopp om att kunna ha henne i vagn i mitten av augusti! Vagnen bryr hon sig skit i; vi knuffar, buffar henne i rumpan och sidorna med den samt att hon går framåt med vagnen efter men att jag håller i den. Och det bekymrar henne inte ett smack. Så skönt det iallafall.. Man kan hoppas att hon tycker att hon lärde sig när hon såg hur vi jobbade med Floyd i vintras och egentligen redan kan allt, men inte orkar visa det?!
 
 
Småflickorna fick komma hem och bo i box igår natt. Lovades åska nämligen, den infann sig också så det var skönt att ha dem inne! Nu får dom gå hemma några dagar och äta ner det som blivit sått i vinterhagen. Viira tyckte det var synnerligen underligt att komma in och städa bort deras bajs. Elsa lärde henne hastigt att skitkärran är kul att umgås med..
 
 
Blondinen hamnar i snöre när brunetten ska äta sin, betydligt större, portion i lugn och ro!
 
Har även påbörjat min egen väg mot distansformen och hjälper en kompis miljöträna sin shettis. Det är landsväg och långtradare inblandat och det är en superduktig ponny. Idag var vi en 6,5km runda och kollade in en massa får. Dom var tyvärr fullt upptagna med att äta och hade inte tid att titta tillbaka...
 
 
Inte riktigt 6,5 km promenad för min del, men närmare 4 km iallafall. 
Imorgon ska superponnyn ha ledig dag, tyvärr, så får se hur jag ska få mina km:rar då. Får väl dra med Jackson på långlänk!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: