Skador, skador och mera skador

Kom hem igår och red ut direkt.
Har aldrig suttit på en så dålig häst. Kände direkt att hon stack höger bak under sig rejält och drog vänster. Hade en svag förhoppning om att det bara var för att vi plockade bort sulan förra veckan. Joggade lite lätt efter några km:s skritt och fick henne knappt framåt. På perfekt underlag. Efter att hon varit ledig i fem dagar. Det är inte direkt min häst det inte. Oren som f-n naturligtvis. Efter ca en km så tyckte hon bestämt att det var färdig travat. Och sen skrittade hon sämre och sämre och sämre. Väl tillbaka i stallet ställde hon sig direkt och vilade vänter bak. Tror ni jag var glad och munter igår kväll????
 
Faktum var att jag hade fullt klart för mig vem som skulle komma ut och skjuta, samt vad som skulle göras av kadavret efteråt. För nu orkar jag inte mera. Har kämpat med henne och hennes kropp i fem år nu. Fem år! För det har vi tjänat 150€ på travbanan och har två sidenremsor från distansen att skryta med. Vet ni om hur många tiotusentals € som lagts ner för att få de resultaten? Nej det vet inte jag heller, och vill inte veta. För det är åtskilliga. Så går det pannkaka nu innan vi hinner göra ens en start i nånting så då orkar jag bara inte mera.
Var i stallet före kl 9 imorse och hästarna måste trott jag hade fått en stroke eller nåt. 9.10 körde jag ut med Fanny. Tänkte att jag ändå måste se eländet i dagsljus och i vagn för de där samtalen kan lika gärna ringas på eftermiddagen. Och tydligen visste min lätt hypokondriska häst att det var dags att skärpa till sig precis just då. För bra var hon inte, det var lite tillbaka till 3 års säsongen med skutt och hjälpsteg emellanåt, men när hon kom igång så gick det faktiskt förvånansvärt bra. Rakt sprang hon dessutom. Så pass bra var det ändå så jag kan känna en vag strimma hopp om att det kan reda upp sig med lite massage, streching och TENS behandling. Med en astronomisktur så är/var hon bara extremt stel i kroppen och har nån lättare sträckning nånstans..
 
Nå vi väntar med videre analyser av läget tills vi ser hur hon rör sig imorgon. 
 
 
 
 
Tog sen in Elsa, trodde ju att jag hade en oskadd häst iallafall. Men hon har slagit på sig rejält precis under vänster has. En fin "liten" svullnad ungefär som ett halvt hönsägg ståtade hon med där. Vi körde ut iallafall, fick leda henne förbi ett nerfallet träd i skogen först. Potentiell livsfara hotade där... Var en liten storm här i söndags, så ligger träd lite här och var. Och än värre är att det ligger kvistar och kottar ganska precis överallt. Så i pigga fröknars värld är det då bäst att hålla sig mittpå vägen. (Kanske den där stalltomten som läser startlistorna för Fanny läser svenska nyheterna för Elsa så hon är uppdaterad på handgranater i tunnelbanan..? Kottar kan ju ha liknande egenskaper..) Vilket fungerar rätt bra ända tills det kommer halvgalna bilförare som också vill vara mitt på vägen.. (kanske även dom har kott-fobi???) Nå vi pallrade oss med protester in mot sidan, men naturligtvis passade en av kottarna på anföll precis när bilen kom emot, (naturligtvis gick det inte att sakta in ens det minsta för bilen) och det var inte många millimetrar ifrån att den tanten fick lacka om vänstra sidan på bilen... Hoppas hon minst fick hicka alltså! 
 
 
Inpaketerade flickor efter träningen. Alla hjälpte till med mockningen av hagen.
Var klar med stallet innan lunch idag. Händer inte ofta numera. Eftermiddagen spenderades mer eller mindre i sin helhet hos frissan. Så nu är man välvårdad igen! Men känner att det där fixandet och stylandet som görs när allt är klart är ganska komplett onödigt på just mig. Så fort jag kom hem tryckte jag ner en mössa över de perfekta lockarna och gick med hundarna till stallet och gav Fanny eftermiddagsmat........


Kommentarer
Postat av: fiioli

Men snälla, lite lugna puckar.. Förstår frustrationen dock. Men innan du i ilskan någon dag bestämmer dej för avlivning, så sälj henne som hobbyhäst istället.. Som jag har förstått så har hon ju helt underbart lynne. Eller hör med mej före..vi kan åka upp och söka henne, och här skulle hon få lugna hobbydagar.

Svar: Så dålig hon var i måndags så hade det varit djurskyddbrott att ha henne i liv om det inte var övergående.. Kan inte ge bort en häst i det skicket, än mindre sälja. Än är det dock väldigt öppet om framtiden...
Malin

2018-01-09 @ 22:48:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: