Tänker om igen...

Ja det nya perfekta hemmet åt Fanny föll igenom, men efter att ha filmat henne ur alla vinklar och vrår idag för tilltänkta ägarens del kom jag fram till att hon ser vänster framhalt ut. Och mamma som gått och suckat och ojat sig över att Fanny ska säljas lovade påstört att åka med henne på hältutredning under min arbetsvecka, för Susanne ska till "vår" veterinär med en av sina, så dom får lifta med.
Hon ojade sig faktiskt så mycket att hon var tvungen att hoppa upp och rida lite mitt i allt filmande hon också.
Med tanke på hur många som var villiga att köpa henne igår så lär jag kunna bli av med henne om en månad eller två ifall det inte reder upp sig med ännu ett veterinärbesök, så vi behandlar en gång till och kör ett lopp och sen tar vi ställning till fortsättningen.. Så nu blir de flesta nöjda, Susanne tyckte inte alls att det var nån lysande idé att sälja, och mommo var riktigt bekymrad. Fanny var också lite bekymrad idag, matte brukar inte vara så tusans långsint, sa hon...
 
Och ja hemmet föll igenom på att det skulle börja prutas när allt annat i princip var färdigt. Och som travhäst är hon inte värd mer än 800€, men när man vill ha henne till hobbyridning så är hon faktiskt så outstanding gällande temperament, hantering, ridbarhet och dessutom så kan vem som helst både rida och köra henne. Vem som helst kan hämta henne i hagen, hon är så nära totalt trafiksäker som en häst överhuvudtaget kan komma och man kan göra precis vad som helst med henne, så där är prislappen 1300€ som jag begärde för henne extremt billig. För mer lämplig hobbyhäst kan man verkligen inte hitta! Hade dessutom kunnat släppa med sadel och hennes bettlösa träns för 1500€ så bättre deal på hobbyhäst kan man inte hitta.
Så det så!
 
Elsa och Viira fick komma till stallet på lite hantering idag också. Vi gick ett varv runt slingan med båda, sen ställde vi in Elsa i boxen och gick ett varv med Viira, en på var sida. Sen ställde vi in Viira och gjorde lika med Elsa. När jag kommer hem så lägger vi till en person bakom som håller i tömmarna. Så blir det några gånger tömkörning, både på slingan och på banan och sen åker vagnen på i början av augusti. Sen är det bara att tuta och köra hela hösten och vintern!
 
Övriga åstadkommanden idag är att jag gått nån timme med trimmern och dragit runt staketen hemma vid stallet, samt fått fram slingan.. Det var väldigt behövligt. När jag kommer hem igen får jag gå trimma runt betena, lika behövligt där! Hoppas mina fyra(!) blåsor har läkt tills dess. Man kunde kanske haft handskar? Så kunde man haft långbyxor på sig också. Men det var jättevarmt, så på det viset var det skönt med shorts. Sen att man ser lite pinad ut är ju en annan femma.. Man hade känt sig betydligt mindre pinad om man sett sig för var man gick, istället för var man trimmade. Lyckades gå in i snår med brännässlor hela två(!) gånger. Varför lära sig med en gång liksom?
 
 
Nån före bild finns inte, var så eländigt att bildbevis inte behöver finnas...
Skulle behöva få tag i en karl med motorsåg också, för att trava runt här med Fanny är ingen barnlek. Är ett och annat träd som försöker sopa av en...
 
Avslutade dagen med en barbackatur på Chicko. Vi travade över åkern för att mammas små hästar inte skulle äta ihjäl sig, och det var vansinnigt obekvämt att trava barbacka på ponny utan bh kan jag berätta! Så när mamma föreslog följande travparti så tackade jag nej, men sa att vi kan ju galoppera. Visst visst sa mamma, ni gör vad ni gör. Tyvärr har Chicko väldigt bra minne, och senast vi var ute och red fortare tillsammans så lät jag henne inte galoppera, utan hon fick kämpa på i trav. Och det kom hon minsann ihåg, trava vill du att jag ska göra, så halvhalten och galoppskänkeln bortsåg hon från och drog iväg i världens j-kla symaskinstrav.. Och jag skattade så jag höll på trilla av, hade fullts sjå att hålla i mig i den extremt pälsglansade manen, tror hon tillslut blev rädd att jag skulle kissa på mig av allt skrattande att hon rullade över i galopp av ren fasa! Att sen få stopp var en annan femma, mamma missade att vi kunde behöva ha en rätt bra bromssträcka när det skulle ta stopp på barbackagalopp så fick vråla stop så vi inte skulle bli fastnitade i Tubbes rumpa när det var dags att skritta in på lilla skogsstigen igen. Höll på bli slagsida på ryttarinnan istället när vi brakade upp vid sidan av dom en bit ifrån skogsstigen. Det var betydligt effektivare broms på varmblodsfarbrorn som gick bettlöst!
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: